Egyre értékesebbek a hír- és a tech oldalak

| kategória: marketing/pr, tech, web | téma: , | 3 komment

A Rubicon Project 3. negyedévi piaci jelentése szerint az 1000 megjelenésenkénti médiaköltség (CPM) 11 százalékkal esett az utóbbi negyedévben (az előző negyedévi adatokkal összehasonlítva). Ez emberibb nyelvre lefordítva annyit jelent, hogy egy online reklám 1000 darab megjelenését ennyivel kevesebbért tudták eladni.

A 11%-os csökkenés mögé nézve érdekes adatokat találhatunk. Míg a hír- és a tech oldalak 35-36%-os CPM-növekedést produkáltak, a tévés-filmes oldalak pedig 27%-osat, addig a közösségi hálózatok, a fiataloknak szóló, illetve a zenei és szórakoztató szájtok 8-17%-kal kevésbé voltak értékesek a hirdetők számára az idei év 3. negyedévében.

A hír- és tech oldalak felértékelődése valamiféle felhasználói komolyodást mutat. Igazuk van azoknak, akik “az internet mindenkié” felfogást képviselve a webet nem gondolták/gondolják leszűkíthetőre a 14-24 éves korosztályra. Egyrészt a 14-24 éves korosztály tagjai is folyamatosan felnőnek, másrészt az idősebb (döntéshozó) pozícióban lévők is egyre jobban rá vannak “kényszeredve”. Ezek a döntéshozók azok, akik például Magyarországon  – egy NRC-kutatás szerint – leginkább a pénzügyi (több mint 80 százalék) valamint a politikai hírek (közel 60 százalék) iránt érdeklődnek.

A tech oldalakat szintén az átlagnál – technikai dolgokban – tudatosabb és tájékozottabb felhasználók olvassák. Ők sokszor a véleményvezérek, akiknek véleményére adva dönt a környezetük egy-egy (jellemzően értékesebb) termék megvásárlásában.

Az egyre több embert begyűjtő közösségi oldalak értékvesztését magyarázza az, hogy bár a reklámokat korábban elutasító közösségépítő-szolgáltatók egyre több hirdetést engednek fel az oldalakra,  felhasználóik nem nagyon szeretik, ha social networking közben kereskedelmi céllal zargatják őket. Így aztán hiába számít egy megjelenés darabra ugyanannyinak a közösségépítő oldalon, mint a híroldalon, az utóbbi többet ér az alacsonyabb elutasítottság miatt.

A jelentés összegzésében a Rubicon Project sem felejti el beidézni Jack Myers médiaelemző webes optimizmusra okot adó szavait.

In the recession of 2009, marketers will be making cuts almost across the board, and will seek safe harbors and cost-efficient alternatives.

Úgy legyen.