[frissítve] Okosabban kéne félni, annyit mondhatok

| kategória: web | téma: , , | 10 hozzászólás

Soha nem értettem, mi az emberekben az a fene nagy reklámellenesség. Biztos bennem van a hiba, de sem nyomtatva, sem tévében sem weben nem idegesít a reklám. Főleg, hogy – mint azt tudhatjuk -, reklám nélkül nem is alakulhatott volna ki a tömegmédia. (Legalábbis nem akkor, nem ott és nem úgy.) Persze nem ezért nem idegesít, de attól még tény, ami tény.

Amit én máshogy csináltam volna a blog.hu helyében, az csupán annyi, hogy nem kötöm az indexes hirdetések beengedéséhez az Index-címlapon való megjelenést. Ez olyan szintű összekapcsolása a dolognak, ami sajnos – okkal vagy ok nélkül – sokaknak a “kurvulás” szót juttatja eszébe. A MedIQ vonatkozó posztjának címe (Web 2.0: R.I.P.) is arra utal, hogy igen furán hangzik, ha egy szolgáltató gyakorlatilag fizetéshez (hiszen részére a hirdetések bevételként jelentkeznek) köt egy címlapos megjelenést civil blog – és nem PR cikk – esetében. Egy felesleges támadási felületet adtak a felhasználók kezébe, amit ők meg is éreztek és ki is használnak.

Szerintem nagyon máshogy lehetett volna kommunikálni mindent, ha egyszerűen azt mondták volna: ha akarsz pénzt a blogodból (akár AdSense, akár Etarget, akármi), akkor engedd meg, hogy mi is hirdessünk rajta.

Vagy a másik: ha akarsz pénzt, akkor engedd meg, hogy elhelyezhessük a hirdetéseinket, te meg megkapod az adott kampányra és blogodra vetített AV/CT-alapú bevétel 5 százalékát. Olyan hatalmas pénzkiesést ez nem jelentene a szolgáltatónak. Sőt, mivel kétszer annyi reklámfelülettel rendelkezne, összességében talán még jobban is járna. Ezt összekapcsolva Rabbit abaqoosos ötletével, nem sokat kellene tűnődni a megvalósítás módjáról sem.

Összegezve: vagy ugyanannyi vagy több bevétele lehetne a szolgáltatónak, miközben a “behozzuk a reklámokat” döntést sokkal elegánsabban és felhasználóbarátabban tudta volna kommunikálni.

A végső igazság viszont most és így is náluk van: akinek nem tetszik, az mehet máshova.

[update1]
Konrád esti posztjával részben érintve érzem magam – talán a bejegyzés címe és az itteni kommentjének egyező volta miatt -, így hadd tegyek tisztába valamit.

Ebben a posztomban – mint ahogy a címe is sugallja – éppen arról is szó van, hogy a júzereknek nem kellene ennyire félniük. Egy. Kettő: a blog.hu csupán rosszul kommunikált le egy dolgot. Mint ahogy a Blogter is szólhatott volna az Analytics-tiltás előtt (kisebb hiba), úgy szerintem a blog.hu is lekommunikálhatta volna okosabban is ugyanazt a lépését (nagyobb hiba).

És még valami. Konrád maga írja, hogy ő is kiválasztott. Nos, a királyi udvarból arról beszélni a szegényeknek, hogy “igazából nincs is szegénység”, az érintettek szemében hiteltelen. Nem, ezzel nem azt akarom mondani, hogy Konrád hülyeséget ír – hiszen egyetértek vele: én sem látom aggodalmasnak a reklámok megjelenését -, csupán azt, hogy a “sima” blog.hu-s felhasználók szemében mi minek látszódhat.