WebTrend2009: A magyar pártok online honfoglalása

| kategória: marketing/pr, trend, web | téma: , |

2010-ben a szokásos országgyűlési és önkormányzati választások mellett – bár nem közvetlenül szavazhatunk rá, de – az egyre erősödő szerepben lévő köztársasági elnöki poszt is újra terítékre kerül.

A magyarországi internetezők számának növekedése, valamint az online megoldásokra erősen építő Obama-kampány sikere az internet felé tereli a magyar pártokat is. Az eddigi és mostani jelenlétük inkább kalandozásnak fogható fel, igazán még nem nagyon érzik otthon magukat (és mi sem érezzük így őket) a weben.

Az amerikai elnökválasztás után néhány nappal már olvashattuk is, hogy Tony Blair helyett most Obamától tanulna az MSZP.

Nagy energiákat fordítunk a jövőben a kapcsolat.hu fejlesztésére. […] Ha Magyarország nem is az Egyesült Államok, azt észre kell venni, hogy hatalmas lehetőségek vannak a netes hálózatépítésben. A jövőben ez fontos alapeleme lehet a választási kampányunknak.

A Fidesz eddig kevesebb titkot árult el későbbi kampánystratégiájáról, de elmozdulás már ezekből is látszik. Reméljük, nem ragadnak le az email-banner-sms vonulatnál.

Annyi biztos, hogy a párt minden eddiginél jobban oda fog figyelni a szavazók célzott megszólítására és mozgósítására. Immár idehaza is megkerülhetetlen eszközzé vált az internet és a mobiltelefon, vagyis a korábbinál több e-mailt, SMS-t vagy akár MMS-t fognak kapni a hívek, s a Fidesz minden erejével azon lesz, hogy tudatosítsa: minden szavazatnak van értelme.

A kisebb pártok terveiről nem nagyon lehetett eddig olvasni/hallani, pedig ők aztán igazán rá vannak utalva egy-egy minimális költségből kihozható, mégis milliókat elérő online kampányra.

Egyre többen vannak a “társadalomképtelen, sunyi alakok”

Lépjünk csak egy pillanatra vissza ahhoz: Magyarország nem is az Egyesült Államok? Nos, az kétségkívül tény, hogy mind a politikai, mind az internetes kultúra terén akad bőven pótolnivalónk, de az utóbbi terén azért nem járunk annyira messze.

Az USÁ-ban a kampány időszakában 73%-os volt az internetpenetráció. Magyarországon 2008 első félévében az NRC adatai szerint 46%-os ellátottságról beszélhetünk, de ne feledjük: a kampány legintenzívebb szakaszáig 1,5-2 év van még hátra.

Az jól látszik, hogy a 2010-es választási kampányra 55-60%-kal biztosan számolhatnak a pártok. A 15-24 évesek közé sorolható első választóknak pedig várhatóan több, mint 90%-át tudják majd potenciálisan megszólítani online. Az utóbbi szám azért érdekes, mert egy átfogó és kreatív közösségi kampánnyal éppen az utóbbi korcsoportot lehet majd leginkább megmozgatni.

Érdekes lesz majd megfigyelni, hogy vajon melyik párt hogyan áll majd hozzá éles helyzetben a webhez. Az mindenesetre valószínű, hogy egyik – magát komolyan vetetni akaró – párt tanácsadója sem fogja társadalomképtelen, sunyi alakoknak bélyegezni az internetezőket.