Offline főszerkesztők?

| kategória: médiailag, web | téma: , | 2 komment

Nem tudom, hogy ez mit jelent (vagy jelent-e egyáltalán valamit), de hirtelen felindulásból kiderítettem, hogy a jelentősebb magyar online (hír)médiumok főszerkesztői közül négyen vannak fent az iWiW-en: Hirschler Richárd (hvg.hu), Gavra Gábor (Hírszerző), Néző László (MNO) és Weyer Balázs (origo). Hozzá kell tenni, hogy a FigyelőNet főszerkesztő híján jelentős hátrányból indult. Hogy ne ragadjunk le az “internetes telefonkönyvnél”, gyors áttekintés után úgy tűnik, sem a Facebookon, sem a Twitteren nincs egyikőjük sem jelen.

A nagyobb baj persze az, hogy az utóbbi kettőről elég sokuk valószínűleg azt sem tudja, hogy micsoda. De ez is még csak tünet, a probléma maga az, hogy abszolút nem webtudatosak, és ez sok lap tartalmán meg is látszik. Nyilván nem az Index-Origo-Sanoma triászra gondolok (a továbbiak tehát rájuk nem vonatkoznak), hiszen ott, a mellettük dolgozó online tanácsadók/szakembergárda miatt, gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mi van a főszerkkel. Rajtuk kívül azonban sehol máshol nem szabadna mindegy legyen, főleg nem egy válság által is kiélezett piaci helyzetben.

Egy jó online médiás szakember többet ér(ne) a portálok élén, mint egy (nagy öreg) újságíró szaki. Az újságírói véna és a klasszikus, printes szerkesztői tudás sem nagyon váltható látogatóra/pénzre/perspektívára a hírportálok vezetői székében.

Mint ahogy online lapnál a printes szerkesztői tudás sem ér sokat. Újságírói szinten más a helyzet: aki jó cikkeket írt print lapokba, az jó cikkeket fog írni webre is. Legalábbis olyan értelemben jókat, hogy ahhoz már csak egy onlájnul tudó szerkesztő kell, aki levágja a 15 soros lead felét, esetenként belerak egy vonatkozó videós tartalmat, végül usability szempontjából rendbeteszi, majd megSEO-zza kicsit a cikket.

A weben hamarabb lehet sikeres egy webber, mint egy újságíró: x pénzből megfelelő hírszerkesztéssel nagyobb látogatószámot lehet elérni, mintha az x pénzt jó újságíróknak fizetnénk ki. Persze igazi sikereket csak együtt érhet el a csapat, de egyre inkább felértékelődik, hogy ki ül a vezetői székben. Ha olyan valaki (és persze ne értsük félre, ez nem következtethető ki az iWiW-es jelenlétből), aki nem kellően webtudatos, nincsen tisztában legalább kábé a trendekkel, akkor a szájt vagy jó irányba, de lassan, vagy rossz irányba halad. Hiszen hogyan tudna egy vezető olyan dolgokat megkövetelni, amikről ő maga nem is nagyon tud?

Lehet, hogy éppen nő az oldal látogatottsága, de gyakorlatilag széttárt karokkal, “ide lőjetek!” feliratú pólóban rohannak a létező és a jövendő konkurencia felé.