15 éves lemaradásban van a mobil web

| kategória: mobil, web | téma: , , |

A mobilos netezéskor használatakor a kívánt célok 59%-át érjük el, szemben a sima PC használata során mért 80%-kal. Az USÁ-ban és Nagy Britanniában végzett Nielsen-kutatás arra jutott, hogy a mobil web felhasználóbarátsága kb. ott tart, ahol a hagyományos weboldalaké volt 1994-ben. Ebbe rossz belegondolni. A 41%-os sikertelenség valószínűleg még mindig elég magas arány ahhoz, hogy tömegesen ne kezdjenek el mobiljukon komolyabb szinten netezni. A lehetőségeket viszont jól jelzi a Time Magazin éppen 15 évvel ezelőtt megjelent, 1994. július 25-ei számának címlapja.

A bizonyos területeken gyenge térerő mellett a mobilhasználók főleg a következő dolgokra panaszkodtak: kicsi a kijelző, kényelmetlen a szövegbeviteli mód, lassú a betöltődés és nem jók maguk az oldalak sem.

A kijelző méretén nem nagyon van mit magyarázni: tényleg kicsi. Bár élőben még nem volt hozzá szerencsém, de szerintem kb. a Toshiba TG01 4,1 colos, azaz 10,4 centis kijelzője az, ami több dolgot már sokkal élvezhetőbbé tesz. A kényelmetlen beviteli lehetőségre jelenleg az érintőkijelző adja talán a legjobb választ, ennek használhatósága nagyban összefügg az előző tényezővel. A sebességhez leginkább idő kell, a technológia fejlődése válaszolni fog a panaszokra.

De vajon mennyire éri meg mobilra tervezni? Maradjunk annyiban, hogy egyre inkább. És azt sem mellékes hozzátenni, hogy bizonyos típusú szájtoknál (pl. híroldal, blog) ügyes megoldásokkal egy mobilra optimalizált változat egyáltalán nem kerül sok energiába és pénzbe sem.

Hogy mennyit ér a hatás? A Nielsen kutatása szerint a nem mobilra optimalizált oldalaknál 53%-os volt a sikeresség, míg a mobilra optimalizált szájtok látogatói az esetek 64%-ában érték el azt, amiért megnyitottak egy-egy oldalt. A különbség nem csekély.

Sajnos nem volt a kutatás része az Opera Mini, ami pedig sokat javít a százalékokon. (Igaz, ehhez az szájt készítőinek semmi köze nincs.) Mivel én leginkább azt használom (közel 26 millió másik felhasználó mellett), nem érzem ilyen rossznak a helyzetet. Tulajdonképpen a dolgok 80-90%-át meg tudom csinálni mobilon, de az is igaz, hogy mondjuk mobilbankolni eszembe sem jutna. (Ellenben elektronikus tanulmányi rendszert használni igen, pedig az sem kutya.)

Ami viszont érdekes a fenti számsorból, hogy még a mobilra optimalizált oldalaknál is csak 64%-os a sikeresség, tehát az biztos, hogy van még mit javítani azoknak is, akik már optimalizáltak.