Sanoma: eredmények 2009-ből, tervek a jövőre

| kategória: médiailag, trend, web | téma: |

Sikerült végre időt szakítsak a Sanoma 2009-es éves jelentésérének átolvasására (.pdf, 5.29 MB, angol). A következőkben ebből szemezgetek, a teljesség mindenféle igénye nélkül, csak azokat kiemelve, amit én érdekesnek tartok.

A jelentésből jól látszik, hogy a pénz jelentős részét nemzetközi szinten is a cég magazin portfóliója hozza. Bár a  működési profit 2008-hoz képest 22.4 százalékkal csökkent, még így is 229.5 millió eurót tesz ki, katasztrófát tehát egyáltalán nem hozott a válság. Idénre már nemhogy a lejtmenet mértékének csökkenését, hanem némi növekedést is várnak.

A jelentésből kiderül, hogy a Sanoma egy erős online jelenléttel bíró, megbízható márka kíván lenni. A már bevett országokban való terjeszkedésen kívül további területekre is betennék a lábukat: öt év múlva legalább egy ázsiai országban jelen szeretne lenni a Sanoma.

A dokumentumban többször is előfordul a Video On Demand kifejezés, és nem rejtik véka alá, hogy ebben látják a közeljövő egyik lehetséges hajtóerejét. Szintén fontos az online tévés megjelenés, amely számításaik szerint 20 százalékkal is emelheti a nézők számát. Ebből számomra az következik, hogy hamarosan a TV2 és az RTL megoldásaihoz hasonló online tévézős lehetőség bukkan majd fel mondjuk a Story TV oldalán, legalábbis a saját műsorok tekintetében.

A tévézéssel kapcsolatban egyébként nem feltétlen a műsorszámok hatalmas mennyiségének felhalmozásában, mint inkább az azok közt való elirányításban lát fantáziát a Sanoma. Ebben valószínűleg van is valami, hiszen a tömegelvárás az, hogy csak le kelljen ülni és “nézni azt, amit mások”, hogy ne maradjunk ki az aktuális társadalmi diskurzusból.

A fentihez kapcsolódva a web+hír témában is inkább az aggregációra fog fókuszálni a kiadó – ez itthon is jól megfigyelhető, az éppen most indult Hír24 példáján.

[A blog szerzője a Sanoma Budapest Zrt. munkatársa.]