Jó tudni: a szürkeimport és a garancia
| kategória: tech | | 1 komment
Kaptam egy kis érdekességet a szürkeimport kérdésében nyilvánvalóan érintett cégtől. Közleményükben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot idézik, és azt hiszem, tanulságos lehet mindenki számára, aki időnként megpróbálja levadászni egy-egy tech cuccból az olcsóbbat. A helyzet általában a következő: a nagyobb áruházakban, ahol akció nélkül elég drága a termék, a szakeladók igyekeznek lebeszélni a kedves vásárlót arról, hogy máshol vegye meg a terméket, még akkor is, ha ott 10-30 százalékkal olcsóbban juthatna hozzá.
A “mégis miért?” kérdés után az eladó általában egy hosszabb fejtegetésbe bonyolódik az általa sokszor nagyrészt ismeretlen jogi szabályozásról és fogalomrendszerről, a szürkeimportról és az olcsóbb helyeken szerinte emiatt eleve nem létező garanciáról. És akkor most minden következzék az, amit dr. Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője mondott erről.
A szürkeimport mint jogi kategória nem létezik. Ha valaki a terméket külföldön legálisan vásárolta meg, Magyarországra legálisan hozza be, tehát minden vámkezelési, adózási és egyéb jogszabálynak megfelel, akkor a portéka legálisan forgalmazható Magyarországon. A garancia mögött álló jogszabályok egyértelműen ugyanazok, mintha más csatornán, márkaképviseleteknél, szakáruházban vásároltam volna. Ha egy ilyen termék meghibásodik, akkor ugyanazoknak a jótállási szavatossági szabályoknak kell érvényesek legyenek, mint bármilyen más termék vonatkozásában.
A körültekintés persze nem árt
- a közepes méretű üzletláncoktól (pl. Edigital, Photo Hall) ebből a szempontból nyugodtan vásárolhatunk
- egyedülálló üzletekben kérdezzünk rá, hogy melyik nagykereskedőktől szerzik be az árut, majd nézzünk utána a nagykernek
- vásárlás előtt nyíltan kérdezzünk rá a kiszemelt termék konkrét garanciás feltételeire
Hasznos linkek