Másolásvédelem helyett (vagy legalábbis mellett)

| kategória: marketing/pr, tech | téma: , , |

Ritkán szól/csinál nagy hülyeséget a Nintendo, úgyhogy érdemes odafigyelni rájuk. Satoru Iwata vezérigazgató legutóbb például azt találta mondani, hogy “I do not think we should attribute bad software sales solely to piracy”, azaz a szoftvereladások nem kizárólag a kalózváltozatok terjedése miatt csökkennek.

Ritka kijelentés ez egy olyan világban, ahol mindenféle kiadó vezetői havonta sírnak az illegális másolatok miatt. Oké, a Nintendo is ott védi magát, ahol tudja. De mellette átlátják a piac mozgatóerejét, tudják azt az alapvető tételt, hogy motiválni elsősorban nem büntetéssel lehet.

Even with piracy, as long as we can create products which can attract attention from many consumers and which can greatly entertain them, that software can make it to the No. 1 position of the hit software sales chart. So, we would like to consider it from both perspectives simultaneously. It is true there is always the influence of piracy, but it is important for us to increase the number of our consumers who are willing to shell out their money to purchase our products.

Ezt az idézetet kitehetné a falára minden szoftverfejlesztő és -kiadó. (No meg a zenei kiadók is.) Az éves több millió/milliárd forintot/dollárt nem kizárólag idétlen másolásvédelmi technológiákra kell költeni és nem is jogvédő szervezetekbe kell pumpálni. A megfenyített felhasználóból ugyanis ritkán lesz lelkes vásárló.

Inkább el kell érni, hogy a felhasználók akkora értékként tekintsenek a termékeinkre, hogy fizetni akarjanak értük. Büszkék legyenek rá, hogy megvan nekik az eredeti változat. Ehhez persze a tervezéstől a kivitelezésen át a marketingig költséges odafigyelés szükséges, de (például) a Nintendo eredményeiből látszik, hogy megéri. Nemcsak beszélnek róla, hanem évtizedek óta használják is a módszert. És ez a fajta “védelem” feltörhetetlen.