Kik kattintanak?
| kategória: marketing/pr, web | |
A CEMP Sales House a Gemiusszal közös Kattintó Klikk kutatásában azt nézte meg, hogy valóban jó-e a hirdetőnek, ha csak az üzenetére kattintók után fizet egy display (szakköznyelven szólva banneres) kampányban, vagy az átkattintás (CT, click-through) és a kampány tényleges eredményessége elválik egymástól. Mindezt ráadásul itthon, 876 kampányban vizsgálták, így az eredmény nem egy távoli, sokcsillagos ország felhasználóit nézve releváns.
A most következőket érdemes lenne a hazai kkv szektorba tartozó, kevésbé tudatos, de sokszor azért nagyhangú (cég)vezetők orra alá dugni.
- A hirdetésekkel találkozó 15 évnél idősebb hazai internetezők kétharmada egyáltalán nem kattint display hirdetésekre.
- A kattintások 64%-áért a hirdetésekkel találkozók maroknyi része, 10%-a felelős.
- A gyakori kattintók között átlag felett képviseltetik magukat a kereskedelmi szempontból kevésbé fontos legfiatalabb és legidősebb, általában alacsonyabb végzettségű és Esomar státuszú felhasználók.
- A kevés kattintó közel fele egy hónapban csak egy alkalommal kattint hirdetésre, azaz csupán egyetlen kiadvány egyetlen kampányának valamely kreatívjára reagál ilyen módon.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy azok a hirdetők, akik csak a kattintásokra optimalizálnak, figyelmen kívül hagyják a nem (vagy csak nagyon ritkán) kattintó felhasználókat, akik pont a magasabban képzett, magasabb vásárlóerővel rendelkező többségbe tartoznak. (Nem mellesleg a netezők elsöprő többségét teszik ki.)
Egy bannert lekattintóból nem biztos, hogy vásárló lesz, miközben fizetni biztosan kell érte. A hirdetés az elsöprő többséget adó többieknél viszont nem feltétlen a leghatékonyabb, hiszen a kattintókra van kitalálva. Másként úgy is megfogalmazhatjuk, hogy a CT mint mutató sokszor mást mér, mint amire a hirdető igazából kíváncsi lenne. Merthogy, ahogy a kutatás is megállapítja, a hirdetőnek az az igazi célja, hogy vásárlása ösztönözze a célcsoportját, vagy építse márkáját, kattintással vagy anélkül.