archívum téma szerint: “etc”

Re: Blogmustra, avagy hol érdemes blogolni?

| kategória: próba/tipp, web | téma: , | 7 hozzászólás

A FigyelőNeten jelent meg a címéhez hű írás. A tesztet megelőző bevezető rész fogalmazása figyelemreméltó, sajnos a rossz értelemben. Furcsa érzés ilyen halovány újságírói munkával találkozni egy Sanoma-oldalon. Ám az első oldalon mégis találtam egy olyan mondatot, amely tökéletesen megfogalmazza az én véleményemet is a Blogterről: szívünk szerint blogolnánk vele, de az eszünk szerint nem. Na, igen. A közösség, illetve esetemben több sikeresnek mondható év emléke nagyon erős, de az is tény: a manapság a Blogtert érő kritikák zöme jogos.

A Freeblogról tett megállapítások alapjában véve megállják a helyüket (letisztult, könnyen kezelhető), mint ahogy a Blog.hu-ról írott harmadik oldal is nagyjából igaz (a sablonokat ért bírálattal nem értek egyet).

Az összes vizsgált szolgáltató közül a legszebb oldalt az eOldal (üzemeltetője a FigyelőNetet is kiadó Sanoma Budapest Zrt.) motorjából sikerült kihoznunk. Még úgy is, hogy a többi szolgáltatással szemben az eOldal nem egyértelműen blogmotornak készült, de használható e célra is.

Igen, feleim, elérkeztünk azokhoz a mondatokhoz, melyeket semmiféleképpen nem kellett volna leírni. Nem, nem azért, mert közös a kiadó. Máris jön a magyarázat.

Nem tudunk például címkézni, és alapesetben a kommentek moderálására sincs lehetőségünk. Valamit a többi oldallal ellentétben itt nincs egy központi hely, ahol a friss bejegyzések és hozzászólások megjelennének

Ilyen alapon a Word-öt is besorolhatták volna a vizsgált rendszerek közé. Mert bár a Word “nem egyértelműen blogmotornak készült, de használható e célra is”. Az A4-es oldal végén tudunk címkéket felsorolni, az e-mailben érkező véleményeket be tudjuk másolni a címkék után, sőt még a .doc fájlokat fel is tudjuk tölteni egy tárhelyre.

A Google Blogger.com-jához írt összegző véleményre (“Nincs statisztika, Analytics szükséges hozzá”) magamat tréfásnak gondolva csak annyit mondanék: na ja, de legalább ott engedik betenni.

A Microsoft Live-ját értékelő “még van hova fejlődnie” vélemény meglátás igaz, bár eléggé finoman mutat rá a valóságra.

Pénz a blogból a pénzből a blogról

| kategória: web | téma: |

Ugye ismertek olyan blogokat, melyek arra tanítanak, hogy hogyan blogoljatok?

Nem vagyok híve a nagy politikai korrektségnek. Ugyanis, ha píszí vagy, éppen a lényeg sikkad el: nincs azzal semmi baj, ha valaki kövér, de attól még igenis kövér, nem pedig molett. Jelen esetben viszont direkt nem fogok sem linkelni, sem megnevezni egyetlen olyan blogot sem, amelyről beszélek. Mert ha igazságos akarnék lenni, akkor annyit kellene linkeljek-megnevezzek, hogy csak abból állna a poszt.

De nem abból fog. Inkább azokról a tulajdonképpen érdekes blogokról lesz szó, melyek Münchhausen báróhoz hasonlítanak, aki a mocsárból saját hajánál fogva húzta ki magát.

Ezekben a – külföldi és magyar – blogokban a tartalom 90 százalékát olyan anyag alkotja, amely arról szól, hogy hogyan kell blogolni. Nem ritkán a különféle csekkeket, AdSense-es egyéb kimutatásokat is prezentálnak, hogy igen, ők már ennyit meg annyit kerestek a blogjukból, és most töltsd le ez az e-bookot ingyen, a másik videósorozatot meg csak 2000 forintért, és majd te is hozod a pénzt a blogodba. Merthogy ők ezt a saját példájukon keresztül bemutatják, egyben igazolják is.

Na, igen, csakhogy: ha éppen arról szól a blog, hogy így-úgy kell jól blogolni (?!), és ilyen meg olyan módszerekkel pénzt belapátolni… és ha te is ezt követed, akkor majd te is belapátolod… nos, akkor ebből az következik, hogy – a recept alapján – leginkább neked is akkor lesz majd pénzed a blogból, ha te is arról blogolsz, hogy hogyan kellene másoknak blogolni.

Quo vadis, blogszféra?

[frissítve] Okosabban kéne félni, annyit mondhatok

| kategória: web | téma: , , | 10 hozzászólás

Soha nem értettem, mi az emberekben az a fene nagy reklámellenesség. Biztos bennem van a hiba, de sem nyomtatva, sem tévében sem weben nem idegesít a reklám. Főleg, hogy – mint azt tudhatjuk -, reklám nélkül nem is alakulhatott volna ki a tömegmédia. (Legalábbis nem akkor, nem ott és nem úgy.) Persze nem ezért nem idegesít, de attól még tény, ami tény.

Amit én máshogy csináltam volna a blog.hu helyében, az csupán annyi, hogy nem kötöm az indexes hirdetések beengedéséhez az Index-címlapon való megjelenést. Ez olyan szintű összekapcsolása a dolognak, ami sajnos – okkal vagy ok nélkül – sokaknak a “kurvulás” szót juttatja eszébe. A MedIQ vonatkozó posztjának címe (Web 2.0: R.I.P.) is arra utal, hogy igen furán hangzik, ha egy szolgáltató gyakorlatilag fizetéshez (hiszen részére a hirdetések bevételként jelentkeznek) köt egy címlapos megjelenést civil blog – és nem PR cikk – esetében. Egy felesleges támadási felületet adtak a felhasználók kezébe, amit ők meg is éreztek és ki is használnak.

Szerintem nagyon máshogy lehetett volna kommunikálni mindent, ha egyszerűen azt mondták volna: ha akarsz pénzt a blogodból (akár AdSense, akár Etarget, akármi), akkor engedd meg, hogy mi is hirdessünk rajta.

Vagy a másik: ha akarsz pénzt, akkor engedd meg, hogy elhelyezhessük a hirdetéseinket, te meg megkapod az adott kampányra és blogodra vetített AV/CT-alapú bevétel 5 százalékát. Olyan hatalmas pénzkiesést ez nem jelentene a szolgáltatónak. Sőt, mivel kétszer annyi reklámfelülettel rendelkezne, összességében talán még jobban is járna. Ezt összekapcsolva Rabbit abaqoosos ötletével, nem sokat kellene tűnődni a megvalósítás módjáról sem.

Összegezve: vagy ugyanannyi vagy több bevétele lehetne a szolgáltatónak, miközben a “behozzuk a reklámokat” döntést sokkal elegánsabban és felhasználóbarátabban tudta volna kommunikálni.

A végső igazság viszont most és így is náluk van: akinek nem tetszik, az mehet máshova.

[update1]
Konrád esti posztjával részben érintve érzem magam – talán a bejegyzés címe és az itteni kommentjének egyező volta miatt -, így hadd tegyek tisztába valamit.

Ebben a posztomban – mint ahogy a címe is sugallja – éppen arról is szó van, hogy a júzereknek nem kellene ennyire félniük. Egy. Kettő: a blog.hu csupán rosszul kommunikált le egy dolgot. Mint ahogy a Blogter is szólhatott volna az Analytics-tiltás előtt (kisebb hiba), úgy szerintem a blog.hu is lekommunikálhatta volna okosabban is ugyanazt a lépését (nagyobb hiba).

És még valami. Konrád maga írja, hogy ő is kiválasztott. Nos, a királyi udvarból arról beszélni a szegényeknek, hogy “igazából nincs is szegénység”, az érintettek szemében hiteltelen. Nem, ezzel nem azt akarom mondani, hogy Konrád hülyeséget ír – hiszen egyetértek vele: én sem látom aggodalmasnak a reklámok megjelenését -, csupán azt, hogy a “sima” blog.hu-s felhasználók szemében mi minek látszódhat.

Sportblog indult a Zoomon

| kategória: web | téma: , , |

Új, sporteredmények tippelgetésével foglalkozó blog indult tegnap a Zoomon. A Drukker “a Zoom hivatalos sporttipp blogja”. Az első poszt tanulsága szerint “jellemzően az NB 1-es fordulók előtt mondják meg ezentúl a tutit”, egyben várják az olvasók tippjeit, kommentjeit is.

Ahhoz, hogy a Drukker elérje célját, szerintem elengedhetetlen a sportszeretők körében történő reklám mellett az is, hogy minél több képpel és videóval is fűszerezve legyen, legalábbis ha fel kívánja venni a versenyt akármilyen szinten is a már futó hasonló blogokkal.

Mondjuk azt nem nagyon értem, hogy egy főleg NB1-es magyar focival foglalkozó blog miért éppen az őszi szezon utolsó mérkőzése előtt 2 nappal indult.

És látá a sales house, hogy jó

| kategória: marketing/pr, web | téma: , , , |

Rabbit beszámolójából értesültem róla, hogy immáron a bevételi oldal is megjelent a blog.hu üzleti terveiben. (Amit én a modellből hiányolok, az az RSS-ben való hirdetési lehetőség.)

A bloggerek számára választható második számú modell (Kétpupú teve = megosztott felületes blog) nekem a legszimpatikusabb, és valamelyik ügynökség sales house is hamar ráérezhet a siker ízére. Merthogy ebben az esetben a hirdetési helyek felét az Index értékesítheti, a másik felére a blogger szervezhet magának.

Na igen, de mégis mit? Leginkább AdSense jöhet szóba meg mindenféle ilyen instant megoldás (Etarget, stb.) Már egy kkv sem nagyon fog egy blogban való hirdetésig eljutni, nemhogy egy komolyabb cég.

Rabbit is felveti, hogy szervezzen networköt a blog.hu, de hát hahó, miért ne szervezne inkább bármelyik meglévő ügynökség sales house? (Ez azért lenne jobb, mert akkor biztosan nem lenne balhé, ellentétben azzal, ha a blog.hu elkezdene mondjuk bogteres blogokat is behozni. Hamar megharagudnának egymásra és hamar módosulnának a Blogter felhasználási feltételei is.)

Ha egy ügynökség sales house veszi a fáradságot, csoportba szervez mondjuk 20-30 igényesebb, napi 1500-2000 látogatót rendre hozó blogot (ami ugye az összes szolgáltatót és a függetleneket nézve nem túl nehéz feladat), akkor az akár napi 35-60 ezer egyedi lehet, hogy az ezzel hozható AV-t már ne is említsem. Ez simán üti akár a Népszabadság Online, akár a Zoom jellemzően napi 30-40 ezer látogatós statisztikáit. (Jobb Rosszabb napokon a kettő együttes eredményét is.)

A blogolvasók köre ráadásul hirdetésileg egy célzásra igencsak érdemes csoport.

A felhajtásért pedig csak annyit kellene tenni, hogy hétfőn leülni a gép elé, megnézni a blog.hu és a Blogter címlapjait meg a Golden Blog top 100-as listáját, az ezeken szereplő blogok íróival (akár mailben, iWiWen, vagy bár hülye módszer, de ha más nincs, kommentben vagy bárhogy) felvenni a kapcsolatot, adni nekik valami próba mérőkódot, és minél gyorsabban leszerződni minden arra érdemessel.

Egy rabbitblogi kommentben is említett achillesi pont lehet: ha a blog.hu megtiltja bloggereinek az indirekt értékesítést. Ez viszont nem lenne túl szerencsés úgy, hogy éppen most újul meg a Blogter, ahol – egyelőre legalábbis – orrba-szájba reklámozhat mindenki a blogjában. Mert ha csak egy kicsit jobb modellel állnak majd elő, akkor könnyen elindulhat a bloggerek visszaáramlása.

Kicsit más, de lehet, hogy ilyesmivel függ össze: október 31-e óta a saját Google Analyticsek nem mérnek a Blogteren. Valaki tud erről valamit?