archívum téma szerint: “gps”

A Nokia bevállalta

| kategória: tech, trend | téma: , , |

A válságon kívül legutóbb a Google Maps Navigation bejelentése rázta meg a navigációs piacot. Most a Nokia hozott egy igen bölcs, a céghez mérve szokatlanul merész döntést. A márciustól polcokra kerülő összes Nokia okostelefonban ingyenes lesz a teljes gyalogos és autós navigáció, beleértve a szoftver minden részét, így a későbbi újabb és újabb térkép(frissítés)eket is. Sőt, mindezt 10 jelenlegi modellre is elérhetővé tették, heteken belül pedig több modellel bővül a lista.

A finn mobilgyártó lépése – a válság és a Google után ismét – odatett kicsit a navigációs piacnak: a poszt írásakor a TomTom részvényei  10.59 százalékot estek, a Garmin papírok értéke pedig a NASDAQ-on éppen 5.70 százalékos csökkenésben van.

Miután a Google mellett a jelenleg 83 millió leszállított okosmobillal rendelkező Nokia is bevállalta az ingyenességet, nem sok választás maradt a hagyományosan navigációs cégeknek. Bár a szakértők és a GPS-mániások egy ideig még elvitáznak majd rajta, hogy melyik miért jobb, a nagy tömegeknek bőven elég bármelyik ingyenes megoldás, hiába nem rendelkezik a fizetősök egy-egy új funkciójával.

Ha valaki ezután fizetős navigációs szoftverek eladására szeretné feltenni cégét, leginkább sci-fi mozikból kell ötletet merítsen – mondom ezt mindenféle irónia nélkül, komolyan. Az elmúlt évtized(ek)ben bevett sémák korszakának ezen a piacon is vége. 2010, helló!

Tarolni fog a Google GPS, zuhannak az árfolyamok

| kategória: mobil, trend | téma: , | 2 hozzászólás

Alighogy a Google bejelentette ingyenes GPS szoftverét, meredek esésbe kezdett a TomTom és a Garmin részvényeinek árfolyama a NASDAQ-on. Hogy miért? Úgy hírlik, a Google nem csak saját Android rendszerére adja ki majd a teljeskörű turn-by-turn navigációs szoftvert, hanem például iPhone-ra is.

Utat mutató nyilak

Használati útmutató

Ahogy Somezzel Twitteren fejtegettük, ha van esze a Google-nek (márpedig van, tulajdonképpen ez eszükből van a pénzük), akkor az igazi biznisz nem abban áll majd, hogy androidos exkluzivitással terelnek át mindenkit saját mobilos oprendszerükre. Áá, nem. Mivel a szoftverben később várhatóan reklámok is lesznek, sokkal nagyobb üzlet nem csak Androidra, hanem iPhone-ra, Windows Mobile-ra és Symbianra is megcsinálni az alkalmazást, aztán teletolni a felhasználókat reklámmal.

Szerintem a Google Maps Navigation ugyanolyan szintű változást hozhat a GPS-piacon, mint amennyire a Gmail felforgatta az ingyenes e-mail szolgáltatásokat. Hogy ezt nem csak én látom így, arra jó kis bizonyíték az a szép kis grafikon, melyre @Mp3Pintyo hívta fel a figyelmet. A posztolás pillanatában a NASDAQ-on a Garmin papírjai 14, a TomTom részvényei pedig közel 48 százalékos zuhanásban vannak. Valamennyire persze konszolidálódni fog a helyzet, de irányjelzőnek valószínűleg megteszi ez a pár lefelé mutató vonal.

Miért adjunk céges laptopot, mobiltelefont és GPS-t?

| kategória: mobil | téma: , , , , | 1 komment

A USA TODAY-ben közölt kutatási eredmény szerint – az USÁ-ban – az alkalmazottak jelentős része saját maga szerzi be a munkához (is) használt eszközeit.

Érdekes (legalábbis itthonról nézve), hogy az amerikai alkalmazottak leginkább laptopot (59%) vagy okostelefont (56%) kapnak a cégtől. A mobiltelefonjaiknak már csak negyede (24%) céges, a többi saját vételből származik.

Magyar kutatási eredményeket nem találtam, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy nálunk a mobil vezet, okostelefont már jóval kevesebben kapnak. Laptopot pedig szerintem alig néhány százaléknyi munkavállaló kap a munkaadójától – annak ellenére, hogy egyre több munkakörben lehetne kihasználni a mobil számítástechnika előnyeit.

A saját eszközök kockázata

A dolgozó kényelme mellett lenne itt még egy másik szempont is, ami leginkább a laptopoknál jelenthet nehézséget. Ha a cég beszerez mondjuk 50 darab laptopot X gyártótól, akkor egyrészt olcsóbban is kapja, másrészt informatikai szakembereit felkészítheti a gyártó eszközeinek maximális ismeretére. Ugyanaz a gyártó, nagyjából ugyanaz az operációs rendszer, beállítások, stb. Ráadásul az “ugyanaz a gyártó” valószínűleg nem az itthon 80 ezer forintért kapható 15,4″-esek kétes minőségét jelenti.

Ha mindenki saját, munkára is használt eszközt vesz, akkor azokba egyrészt semmilyen bejárása nincs a céges informatikusoknak, másrészt, ha például külön meg is kérik őket rá: lehet, hogy 20 gyártó 30 típusával kell szembesüljenek. Más-más oprendszerekkel, más-más beállításokkal. Ez pedig már biztonsági kockázatokat is felvet, a (részleges) távmunka terjedését pedig rendesen akadályozza.

Az amerikai, közel 60%-os céges munkalaptop-beszerzési arány persze elég jó. De valószínűleg pár millió dollárt spórolhatnának az amerikai cégek azon (már középtávon is), ha általuk felügyelt eszközöket adnának a munkavállalók kezébe.