archívum téma szerint: “jakob nielsen”

Webes usability 0.1 másodperctől 1 napig

| kategória: web | téma: , | 1 komment

0.1 másodperc

0.1 másodpercnyi késleltetés esetén még nem érezzük az eltelt időt egy kattintás és egy történés közt. Úgy észleljük, mintha az egész műveletet csak mi magunk csinálnák, csak tőlünk függne minden.

1 másodperc

Az 1 másodpercet már észrevesszük, és bár két fél (ők és a gép) közt lezajló interakcióként érzékeljük a helyzetet, továbbra mi vagyunk az urai a műveletnek. Webes usability szempontjából tehát 1 másodperc alatt betöltődő oldalak esetében érzik azt a felhasználók, hogy szabadon mozognak az oldalon.

10 másodperc

Ezután elkezdünk nyugtalankodni, 10 másodperc után teljesen kiesünk a ritmusból, megtörik a figyelem. A felhasználók ilyenkor gyakran inkább bezárják a lapot, mintsem megpróbálnák újratölteni. A betöltődéstől számítva szintén 10 másodperc az az idő, ami alatt eldöntjük, hogy érdekesnek találjuk-e az adott szájtot vagy nem.

1 perc

Az egyszerű műveleteket 1 perc alatt meg kell tudnia csinálni a felhasználónak. Ilyen például egy regisztráció vagy egy átutalás. A netes videóknak tipikusan 1-2 perceseknek kell lenniük, ha azt akarjuk, hogy az átlagfelhasználó figyelme ne lankadjon. Kb. ennyi időt bírunk ugyanis ki anélkül, hogy kényelmetlennek éreznénk a gép előtt passzívan ülést.

10 perc

Ha egy látogató 10 percig tartózkodik az oldalon, az már igazán hosszú időnek számít. A legtöbb látogatás 2-4 percig tart.

1 óra

1-2 órányi netezés után az átlagfelhasználó általában “belefárad” a netezésbe.

1 nap

1 nap az az időintervallum, amelyen belül egy jól működő supportnak vagy ügyfélszolgálatnak érdemben reagálnia kell egy felhasználói kérdésre vagy jóváhagynia pl. egy vásárlást. Sokan kb. 1 naponta térnek vissza egy-egy oldalra, megnézni, hogy történt-e ott valami változás, frissítés (“monitoring”). Éppen ezért működhetnek még mindig viszonylag jól a napi hírlevelek. Bár egyre közelítünk a valósidejű tájékozódási igények felé, egy átlagjúzer sokkolhat a túl sok, túl gyakori információ. Egy általános témában bőven megelégednek a napi egyszeri összefoglalóval is.

Nielsenék azt találták, hogy a Facebook és a Twitter használata egyre többeknél válik napi (vagy még gyakoribb) tevékenységé, míg a MySpace vagy a LinkedIn esetében inkább a heti egy csekkolás a jellemző. (Érdekes lenne egy itthoni felhasználók közt végzett Facebook vs iWiW mérés.)

Az 1 napon túli időintervallumok jelentőségéről Jakob Nielsen Powers of 10 című, angol nyelvű írásában olvashattok, amelyből ez a kivonat is készült.