archívum téma szerint: “kereső”

Színvilág-keresés a Flickr-en

| kategória: tech | téma: , , |

Az Idée összeszedett 10 044 701 képet a több milliárdot tároló Flickr-ről, és megcsinálta a Multicolr Search Lab nevű keresőprojektjét. Az elv egyszerű, és működő megvalósítás hiányát már én is fájlaltam. Miért nem lehet színvilág alapján keresni? Nos, a Multicolr pont erre jó, a – gondolom – próbából indexelt flickr-es képek közt válogathatunk.

Az éppen kiválasztott színek a paletta alatt láthatók. Bár alapból csak a színtárból tudunk választani, a fenti keresésem http://labs.ideeinc.com/multicolr#colors=db5758,c6dd8f; URL-jét megfigyelve hamar kitalálható, hogy az egyenlőségjel után paraméterként RGB színkódok állnak. Több szín kombinációjára is tudunk keresni.

Az alkalmazás jelen formájában leginkább (web)dizájnnal foglalkozóknak hasznos.

Van persze a Google képkeresőjének is ilyesmi funkciója, de az csupán 12 színnel működik, több színt megadni pedig nincs benne lehetőségünk.

A kontextuális Twitter kereső és a szavakban mért hírek

| kategória: próba/tipp, szociál, web | téma: , , , |

Ken Moss 5 éve hagyta ott a Microsoftot, a keresőgyártó egység feje volt. Elmúlt 9 hónapját a szintén ex-microsoftos feleségével együtt a CrowdEye fejlesztésével töltötte. Nekem tetszik az eredmény.

A még egy napja sem éles [és néha elérhetetlen] Twitter kereső nem csak a keresett szót tartalmazó legutóbbi twitteket mutatja meg, hanem a szóra rímelő csiripelt linkeket is kilistázza, sőt a szóhoz a twittekben kapcsolódó kifejezésekből csinál nekünk egy címkefelhőt. Ez utóbbi szerintem a legérdekesebb, nézzünk is két példát.

Obama nevére keresve például kapásból kilogikázhatjuk az éppen legfelkapottabb vele kapcsolatos hírt: agyoncsapott egy legyet (swatting + fly).

A Samsungra keresve, majd a címkefelhőt figyelve pedig az Omnia, a Phone és a Fone kifejezések miatt rögtön az az érzetünk támadhat, hogy “Ejj, ezek a samsungos fiúk már megint kitaláltak valamit”. És tényleg, hiszen a Samsung hétfőn 6 telefont, köztük 4 Omniát jelentett be, illetve azóta kiszivárgott egy másik mobiljuk is (Highlight).

Tehát nem csak szimpla keresésről van szó, rögtön képet kapunk arról is, hogy az általunk keresett személy, márka, szolgáltatás, kutya vagy bármi milyen kontextusban fordul leginkább elő. És ez fontos, nagyon fontos.

Igazából ez lenne a keresés egyik lényege: egy kulcsszó beírása, minimális logika, és máris kitaláltad, hogy mi történt a héten.

Nem is olyan rég még azon töprengtünk, hogy ügyesen kell megírni egy hír leadjét, hiszen sok felhasználó már csak azt olvassa el, abból tájékozódik. A takarékosság jegyében 2-4 mondatot szán egy hírre. Lehet, hogy már nem is annyira sci-fi a mondatok helyett szavakban mért webes hírfogyasztás?

Keresés dallamokra – dudorászva, fütyörészve

| kategória: web | téma: , |

Sok álmatlan éjszakát és fejfájós percet megspórolhatunk a midomival, amivel megtalálhatjuk azt a zenét is, melynek nem csak előadóját és címét nem tudjuk, de még a szövegéből sem emlékszünk semmire. Merthogy a hagyományos módszereket figyelembe véve legalább három-négy szavas egybefüggő részletre kellene ahhoz emlékezzünk, hogy a Bing Google segítségével megtalálhassuk a számot.

A midomin keresve még csak énekelnünk sem feltétlen kell, elég csupán eldudorásszuk vagy elfütyörésszük azt a részletet/dallamot, amire emlékszünk a zeneszámból. Az énekhangomtól megkímélnék mindenkit (szívesen!), de kipróbáltam több számmal is, működik. Ráadásul Edith Piafot ugyanúgy felismeri, mint Lady Gagát, a Backstreet Boyst vagy Roni Size-t, sőt gyorstesztem alapján még néhány Yonderboi, Ákos és Rúzsa Magdi számot is tud.

Hab a tortán, hogy egy konkrét dalra annak címével keresve meghallgathatjuk, hogy a regisztrált felhasználók közül ki mit énekelt/hümmögött/fütyült fel belőle. De ez már inkább a szórakoztató, mintsem a hasznos oldala a midominak, amely egyébként 3 USD ellenében iPhone-alkalmazásként is letölthető.

Színkeresős Google képkereső

| kategória: web | téma: , |

Mindig jönnek azzal, hogy milyen fontos a vizualizálás, segít a tanulásban is, stb. Akkor miért nem lehet színre keresni? Oké, nem egy középvilágos mocsárdrappra, de mondjuk arra, hogy piros. – ezt 8 hónapja írtam, és bár az ötletet a Google-nek is elküldtem, nem tartom túl valószínűnek, hogy ennek hatására tettek színre szűrési lehetőséget a képkeresőjükbe. A lényeg viszont az, hogy beletették. Szűrjünk például arra, hogy kék színvilágú kutyás képeket keresünk, és íme az eredmény:

A szűrési lehetőség egyelőre csak az angol Google képkeresőben működik, ráadásul nekem csak Safariban. Egy igen örvendetes fejlesztésről van itt szó, főleg akkor jön jól, ha sehogy sem találunk egy már látott képet, amiből csak arra emlékszünk, hogy kutya van rajta és kékes a színvilága.

Csökkent a Microsoft, ha csökkent a Google és a Yahoo

| kategória: web | téma: , , , , , |

A Microsoft hétfői bejelentése szerint hajlandóak rá, hogy az európai felhasználók keresés során szerzett adatait csak fél évig őrizzék meg, amennyiben a csökkentésbe belemegy a Yahoo és a Google is.

A jófejségen túl nem árt látni néhány adatot. Például azt, hogy míg a Microsoft 18 hónapig őrzi meg jelenleg az adatainkat, addig a Yahoo 13-ig, a Google pedig csak 9-ig. Tehát szerintem 13-ra minden további kikötés nélkül csökkenthetnék, ami persze szintén nem 6, de legalább már alig több annak kétszeresénél.

Ami az egész Microsoft-bejelentésnek elveszi az élét, az pedig nem más, mint az októberi keresőhasználati adatsor. A Google 62%-os, az orosz Yandex 3%, Yahoo 1,5%, a Microsoft MSN-je pedig 1,4%-os részesedéssel bír az európai piacon.