archívum téma szerint: “rtl klub”

Elsötétítés vagy pénzbüntetés?

| kategória: médiailag | téma: , , , |

Múltkor az RTL Klubot, most pedig a TV2-t ítélte 12 órányi sötétségre az ORTT. A sötétítésen kívül a másik lehetőség a pénzbüntetés lenne. No, tényleg, melyik a jobb? Szerintem egyértelműen az elsötétítés.

Nézzük ugyanis az esetet, amikor mondjuk 6,5 milliót kap a kibeszélő show egyik adásáért valamelyik csatorna. Egy tavalyi Joshi Bharat például 6,5 milliót ért a TV2-nek. A képlet egyszerű: ha a show közvetlenül és közvetett hatásaival, a tévé imidzsének/brandjének erősítésével olyan hatással van a csatorna nézettségére, ami ennél több bevételt hoz, akkor máris megérte.

Az elsötétítés is mérhető pénzben, főleg 12 órányi. Az RTL szerint például nekik 100 millió forintos bevételkiesést okoz a büntetés. De van ám egy másik hatás is. Ha ugyanis valamelyik csatorna sokat (többet) van elsötétítve fél napokra, akkor esély kínálkozik arra, hogy a nézők – szerintem ezres-tízezres nagyságrendekben mérhető számú – egy része végignézi a másik tévén futó műsorokat, amik közül egy-kettő meg is tetszik neki. Ez viszont már nagyobb baj az éppen rendszeres sötétségét töltő csatornának.

És akkor itt jön képbe ismét a pénz, sajnos. Aki több pénzt nyom az ORTT-tagok és/vagy megfelelő politikusok zsebébe, az kevesebbet lesz órákig elsötétítve. Lehet, hogy most éppen az RTL nyomott, hogy legalább 1:1 legyen a meccs? Nem gondolom, hogy ez lenne, de az ORTT-t és a médiaviszonyokat figyelembe véve nem is zárnám ki.

Mit néz be a tv2?

| kategória: médiailag, próba/tipp | téma: , , , |

Megbukott a Cápák, az XXL, a Senorita Szöszi és a 10! – gyakorlatilag a tv2 összes késő nyári, kora őszi szezonban indított műsora.

Aztán ott volt az “időjárás-jelentős baki” néven elhíresült “médiahack”, amely éppen az XXL-t volt hivatott reklámozni. Volt olyan tévé a világon, amelynél hasonló, de jóval ötletesebb – és nem mellékesen társadalmi célú – akció bejött. De hát ez a tv2, Magyarország.

A tv2 félreérti a helyzetet. (Nyilván nem, de hát úgy viselkedik.) Hiába promózza ilyen idétlen módon saját magát. A csatorna műsoraival nem az a baj, hogy kevesen ismerik őket, hanem az, hogy rosszak. A filmeken, sorozatokon és a Tényeken kívül ugyanis nagyjából háromfajta program látható a tv2-n.

Az egyik a Leggyengébb láncszem és a Big Brother vonala. Ezeket a műsorokat a csatorna úgy tűzi műsorra, hogy picit sem próbálja megérteni azt, hogy kulturális különbségek vannak Magyarország és “más külföldi országok”, mondjuk az USA között. Átveszik egy az egyben, aztán csodálkoznak, hogy miért nem működik a biciklipedál az autóban.

A következő vonulatot jól jellemzi a az Aktív – később indultak vele, mint a versenytárs a hasonlóval. Ide kapcsolható még például a Hal a tortán, amely csak azért indult ugyanakkor, mint az RTL Vacsoracsatája, mert az utolsó pillanatban – éppen a Fókusz-Aktív helyzettől félve – előrehozták a kezdést. A kapkodásnak meg is lett az eredménye.

A harmadik vonulat leginkább a Megasztárral jellemezhető. Ezek eredetileg sikeresek, csak aztán – éppen az első széria sikerén felbuzdulva – addig erőltetik őket, amíg valóban erőltetetté is válik. A legutóbbi héten így sikerült a nézettségi lista 33. helyére bekerülnie a Megasztár 4-nek.

Igaz, a legerősebben teljesítő tv2-s műsor is csak a 30. helyre volt elég, előtte végig az RTL valamelyik programja szerepel (jellemzően a Celeb vagyok…, a Barátok közt, a Híradó vagy éppen a már emlegetett Fókusz).

Kellene már valami eredeti ötlet.