Eddig nagyobb visszhang nélkül maradtak a Sanoma új androidos alkalmazásai, pedig van miről beszélni/írni, ha már az egyik legnagyobb kiadó az iPhone után végre az Android felé is nyit.
Minden értelemben a TV24 a legnépszerűbb: a letöltések száma 1-5000 közt van, az értékelések átlaga pedig 4.79. Ez elég szép, de maga az app is jól sikerült: 61 tévécsatorna közül mi választhatjuk ki, hogy melyek műsorát szeretnénk alapértelmezetten a most /este / filmek fülek alatt látni. Egy műsorszámot nézve láthatjuk a leírását, képpel, vetítési időpontokkal és riasztást állíthatunk be, ha “nem akarunk lemaradni”. A TV24 adatok nélkül 420 KB-ot foglal, de kirakhatjuk SD-re is, úgy csak 188 KB-ot. Ha nagyon kötekedni szeretnék, akkor a widgetet hiányolnám, illetve azt, hogy a főképernyő utolsó, sportműsoros füle nem szabható testre. Így 4 csillag.
Az fn.hu kicsit felemás lett, de ezt főképp azért írom, mivel egy kifejezetten videókra kihegyezett főanyagba futottam először, csakhogy az alkalmazás nem jeleníti meg a videókat, így nem kicsit hülyén nézett ki a dolog. Vannak galériák, árfolyamos rész és időjárás is, ez utóbbi nálam nem töltött be, még a manuális városkiválasztás után sem. (Elvileg kap rá engedélyt, automatikusan be kellene mérnie a helyemet.) A galéria szintén nem ment, a nézőképek betöltődtek, de nagyban már nem láttam semmit. Talán nem véletlen, hogy a három közül az fn.hu alkalmazása kapta a leggyengébb értékelést, habár a fentiek fényében szerintem még a 4.23 is igencsak fölé lett lőve, jelen formájában 2 csillagnál többet nem nagyon ér.
A Mozi24-nél a betöltődés alatt filmes érdekességeket olvashatunk, majd a főképernyőről kiválasztott filmekről leírást és képeket is kapunk. Itt szintén van némi probléma a képekkel, mert bár betöltődnek, a felbontásuk igencsak gázos. Ha megtetszett a film és jó az időpont is, már hívni is tudjuk a mozit, ez tetszik. Az már kevésbé, hogy egy mozis alkalmazásba nincs egy YouTube-link a trailerre, pedig valószínűleg elég sok androidos mobilon van YouTube app. Összességében 3 csillagosnak érzem.
A Sanoma androidos kezdésének mindenképpen jó a triász. A legjobb egyértelműen a TV24, az fn.hu jelen formájában egyszerűen nem praktikus, de a Mozi24-en is van még mit dolgozni. Mindhárom alkalmazás ingyen tölthető az Android Marketről.
Az e-könyvek iránt érdeklődők fellélegezhetnek, beindulni látszik a magyar piac is. A Sanoma online könyváruháza, a Polc.hu ugyanis nyáron megkezdi a magyar nyelvű e-könyvek forgalmazását.
Nem ám egy-két címről van szó, a Polc több ezer magyar nyelvű e-könyvvel nyit majd. Az elektronikus könyvek, digitális védelemmel ellátva, ePub formátumban lesznek letölthetők. Hogy melyik kiadók könyveiről van szó, azt egyelőre nem tudni, a Sanoma csak annyit tett közzé, hogy “számos magyar könyvkiadóval” szerződtek már le.
Amikor a Polc indulásakor posztoltam, jött olyan komment, amely kétségbe vonta, hogy az Alexandra mint nagyker könyvbázisán érdemes lenne a Sanomának külön boltot nyitnia. Egyre inkább az derül ki: igen. Így igen.
[A poszt szerzője a Sanoma Budapest Zrt. munkatársa.]
Sikerült végre időt szakítsak a Sanoma 2009-es éves jelentésérének átolvasására (.pdf, 5.29 MB, angol). A következőkben ebből szemezgetek, a teljesség mindenféle igénye nélkül, csak azokat kiemelve, amit én érdekesnek tartok.
A jelentésből jól látszik, hogy a pénz jelentős részét nemzetközi szinten is a cég magazin portfóliója hozza. Bár a működési profit 2008-hoz képest 22.4 százalékkal csökkent, még így is 229.5 millió eurót tesz ki, katasztrófát tehát egyáltalán nem hozott a válság. Idénre már nemhogy a lejtmenet mértékének csökkenését, hanem némi növekedést is várnak.
A jelentésből kiderül, hogy a Sanoma egy erős online jelenléttel bíró, megbízható márka kíván lenni. A már bevett országokban való terjeszkedésen kívül további területekre is betennék a lábukat: öt év múlva legalább egy ázsiai országban jelen szeretne lenni a Sanoma.
A dokumentumban többször is előfordul a Video On Demand kifejezés, és nem rejtik véka alá, hogy ebben látják a közeljövő egyik lehetséges hajtóerejét. Szintén fontos az online tévés megjelenés, amely számításaik szerint 20 százalékkal is emelheti a nézők számát. Ebből számomra az következik, hogy hamarosan a TV2 és az RTL megoldásaihoz hasonló online tévézős lehetőség bukkan majd fel mondjuk a Story TV oldalán, legalábbis a saját műsorok tekintetében.
A tévézéssel kapcsolatban egyébként nem feltétlen a műsorszámok hatalmas mennyiségének felhalmozásában, mint inkább az azok közt való elirányításban lát fantáziát a Sanoma. Ebben valószínűleg van is valami, hiszen a tömegelvárás az, hogy csak le kelljen ülni és “nézni azt, amit mások”, hogy ne maradjunk ki az aktuális társadalmi diskurzusból.
A fentihez kapcsolódva a web+hír témában is inkább az aggregációra fog fókuszálni a kiadó – ez itthon is jól megfigyelhető, az éppen most indult Hír24 példáján.
[A blog szerzője a Sanoma Budapest Zrt. munkatársa.]
Szépvölgyi Tamás, a Sanoma Budapest Zrt. mobil üzletágának vezetője annak kapcsán nyilatkozott a mobilos tartalmak jövőjéről, hogy a Sanoma Budapest az Apple programok megjelentetésével, valamint a Nokia készülékekre fejlesztett alkalmazásokkal a digitális publikálás terén egy újabb fontos lépést tett.
„Az előttünk álló pár esztendő az üzleti modellek csatáját hozza, amikor egymás mellett élhetnek a mobilszféra területén a hirdetéseket befogadó, ingyenes kisablakok és a díjat szedő, ám reklámmentes, fizetős alkalmazások – de ezek bizonyos kombinációi is működnek majd. Ami bizonyos, hogy a felhasználók ingyen ebédre nem nagyon számíthatnak mobil területen. A digitális publikálást is meg kell fizetni, hiszen egyelőre egy kényelmi, prémiumszolgáltatásról van szó, amelynek az előállítása sok szakember összehangolt munkáját követeli meg. Bár a digitális publikálással valóban megszűnik a nyomtatási költség és a klasszikus disztribúciós kiadások, azonban a technológia és a digitális disztribúció ugyanúgy pénzbe kerül – mondta a Sanoma mobil üzletágának vezetője.
Disclaimer: a blog szerzője a Sanoma Budapest Zrt. munkatársa, a Mobilport című mobiltechnológiai szaklap szerkesztője ésa Technet újságírója.
Egyre több szolgáltatás és alkalmazás lesz mobilon teljes körűen elérhető, ezzel párhuzamosan a reklámok is nagyobb szerephez jutnak majd a mobil weben. A trend (még) hangsúlyosabbá válásában nagy szerepet játszik az Opera Minije, a Google Androidja és az iPhone, de egy újabb löketet adhat a Fennec kódnéven futó Firefox Mobile megjelenése is.
A jövő szerintem egy multiplatformos böngésző. Tehát nem egynek a többféle kiadása, hanem gyakorlatilag is egy. A felhasználónak így egy logikára kell ráállnia. Bár nem egészen erre jó példák, de érdemes odafigyelni az Opera Linkre és a fent említett Fennecre is.
Egyre több lesz a mobilra optimalizált szájt itthon is
Bár az elmúlt két évben a statisztikák szerint még nem érte meg mobilra is fejleszteni, ennek hamarosan eljön az ideje.
A Sanoma sem véletlen vitte mobilra nagyobb lapjait. Ezt hamarosan meg kell lépnie minden nagyobb és a velük versenyre lépni kívánó közepes oldalt üzemeltetőnek is. Nemcsak a média területén, hanem más szegmensekben is.