Két hete mértem fel a magyar hírszájtok URL-jeit, a Zoom pedig nem kapott túl sok jó szót. A cikk.php?cikk=31611 kinézetű URL-ekről sokat el lehet mondani, de azt nem, hogy akár kereső, akár felhasználóbarátok lettek volna.
Könnyebb megjegyezhetőség, strukturált tartalom és a keresők támogatása – ezt a három érvet sorolja fel a keresőbarát URL-ek mellett a Carnation egy 2004-es hírlevelének írása.
cikk.php?cikk=31611
A Carnation-nél tehát látják a lényeget. Éppen ezért is furcsa, hogy az általuk kreatívolt Zoomon még mindig id-alapú URL-el vannak. (Ezt egyébként elsők között pollner tette szóvá, akinek médiablogján hasonlóan szerencsétlen URL-ekkel találkozunk. Igaz, az egy blog, nem egy hírportál, na de hát mégis.)
A példacikk címe: Információs forradalom a magyar egészségügyben
velemeny/20081116_eu_felmeres_szondaipsos.aspx
A Médiablog gazdája, a hvg.hu ilyen szempontból teljesen rendben van. Mint ahogy a fenti címből is látszik, kulcsszavak alapján működik az URL-keresztelő. A keresőbarátság URL-es szempontja maximálisan kipipálva. A print hetilapban is megjelenő írásoknál kicsit más a helyzet, de ott is jól van megoldva az URL.
A példacikk címe: Monológok helyett dialógus – Ha van információ, rokonszenvesebbnek tűnik az EU
makro/20081116/g20_akcioterv_szuletett_valsag
A FigyelőNet a Sanomától elvárható szinten figyel a dolgokra, dátum és cím is szerepel az URL-ben. Ráadásul ott a rovatcím is.
A példacikk címe: G20: akcióterv született a válság ellen
Azt hiszem, hogy az [origo] minden szempontból megfelel az elvárásoknak, legalábbis úerellileg. Dátum is van benne, logika is, cím is, kulcsszavak is.
A példacikk címe: Boldog új moziévet!
cikk.melyulo_valsagban_az_opel.87197.html
A Hírszerző megoldása sem rossz. Igaz, dátum nem szerepel benne, de helyette ott a cikk ID-je, illetve maga a cím is.
A példacikk címe: Mélyülő válságban az Opel
gazdasag/lap-20081115-20081115-13
A printlineNépszabadságot továbbra sem igazán tudom hova sorolni. A print lapban is megjelenő cikkek a fentihez hasonlóan “strukturált” URL-eket kapnak, melyek finoman szólva nem jók, szakmai szemmel nézve már-már idegesítőek is. A csak online-ra szánt írások URL-je már az elfogadható kategóriába tartozik (gazdasag/sztrajkhangulat_ausztriaban).
A példacikkek címei: G20 – teljes a bizonytalanság és Sztrájkhangulat Ausztriában