archívum téma szerint: “usa”

Többen politizálnak Facebookon és Twitteren, mint amennyien kíváncsiak rá

| kategória: szociál | téma: , , , |

Kicsit bűvészkedés, de úgy gondolom, érdemes egymás mellé tenni két, a Facebook és a politikai (kampány)üzenetek viszonyát vizsgáló tanulmányt. Az egyik a Lab42 felmérésének eredménye, amely szerint a közösségi oldalakat használó amerikaiak 51%-a posztolt már politikai tartalmat Facebookon. (A válaszadók 36%-a mondta, hogy változtatott már egy-egy kérdésben véleményén egy facebookos vagy twitteres megosztás hatására.) Ehhez képest, a Pew Research Center arra jutott, hogy Twitteren a felhasználók 24%-a, Facebookon pedig 25%-a figyel időnként oda pártpolitikai hírekre.

A tanulság pedig az, legalábbis nekem nagyon úgy tűnik, hogy a tévében látott vagy a hírszájtokon talált politikai dolgokról sokan nyilvánítanak véleményt a közösségi oldalakon, a többiek politikai véleményére (megosztásaira) viszont már jóval kevesebben kíváncsiak.

Fontos: mindez amerikai felhasználókra vonatkozik. Nem biztos, hogy itthon így van, a vonatkozó tanulmányomban felvetett kérdések mellett ezt is érdemes lenne lekutatni.

Több pénze van az Apple-nek, mint amennyit az USA költhet

| kategória: tech | téma: , | 1 komment

Az Apple legutóbbi pénzügyi jelentése óta tudjuk, hogy újabb rekord lett a negyedévből, 20 millió fölötti darabszámban fogytak az iPhone-ok, hatalmas a nyereség, stb. Nézzünk egy kicsit a sok-sok negyedév alatt felhalmozott összegre: a pénzeszközökben lévő tartalékuk 75.876 milliárd dollár. Ehhez még a részvények értékét és mindent egybevéve az Apple a második legértékesebb vállalat az Exxon után.

A sok milliárd dollárt persze nehéz elképzelni, de talán könnyebben elgondolható a dolog, ha mellé teszünk egy másik számot: az USA kormányának jelenleg 73.768 milliárd dolláros pénzügyi mozgástere, azaz ha jól értem, ennyi elkölthető pénze van. Miközben azért azt tudjuk az USA-ról, hogy a jelenlegi pénzügyi problémái ellenére is igencsak komoly gazdasági hatalom.

Steve Jobs egyébként nem az az elherdálós típus, korábban már jelezte, hogy nem fogják “hülyeségekre elkölteni” a pénzt, biztosak benne, hogy valamikor a jövőben lesz egy vagy több olyan stratégiai lehetőség, amelyiknél jól jön majd az egyre gyorsabban hízó összeg.

Mobilra mennek a helyi hírek

| kategória: médiailag, mobil, web | téma: , , , , |

Elkészült a Pew Research Center kutatása, melyben bár az USA médiahelyzetét vizsgálják, elég egyértelmű trendek rajzolódnak ki, így szerintem már most érdemes itthon is figyelembe venni az eredményeket. Nem hinném, hogy nagyon más irányba mennénk.

A mobilos hírfogyasztásról szóló rész a “local news is going mobile” megállapítással nyit, melyet rögtön alá is támasztanak egy adattal: a felnőtt amerikaiak 47%-a szerez be helyi híreket és információkat mobilon vagy (a náluk 7 %-os penetrációval rendelkező) tableten. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden második amerikai napi szinten bújja a polgármesterrel készült mélyinterjúkat: leginkább a helyi időjárásra kíváncsiak és az üzletekkel kapcsolatos információk közt böngészgetnek, az általános hírek iránti érdeklődés a harmadik, ahogy az alábbi ábrán is látszik. Egyébként minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az alábbi információtípusok mindegyikét mobilján szerzi be (illetve mobilján is) –  ez a 18-29 évesek közel kétharmadára jellemző.

A megkérdezett amerikaiak 28%-a gondolja úgy, hogy a helyi nyomtatott lap megszűnése nagyon rossz hatással lenne a helyi hírekkel kapcsolatos informáltságára. Összehasonlítva ezt azok arányával, akik havi 5 dollárt hajlandók lennének fizetni az online változat eléréséért (23%), kimondhatjuk, hogy valamennyivel kevesebben fizetnének az online lapért, mint amennyien komolyan hiányolnák a nyomtatott újságot.

Visszatérve a nyomtatott helyi lap megszűnésére: a megkérdezettek 30%-a szerint ennek csak mérsékelten rossz hatása lenne, 39%-uk szerint pedig a nyomtatott lap nélkül is megfelelően informáltak tudnának maradni. Ez utóbbi csoportban felülreprezentáltak a fiatalabbak és a szélessávú netkapcsolattal rendelkezők.

És még néhány fontos megállapítás a helyi infókat mobiljukon (is) beszerzőkről:

  • 35% érzi, hogy nagy hatással van a környezetére (szemben a teljes minta 27%-ával)
  • 65% szerint könnyebb ma képben lenni a helyi hírekben, mint 5 éve (teljes minta: 47%)
  • 51% 6 vagy több forrásból szerzi be a helyi híreket és infókat (teljes minta: 21%)
  • 30% hajlandó lenne havi 5 dollárt fizetni egy helyi online újság eléréséért (teljes minta: 23%)
  • 75% használ közösségi hálózatokat (teljes minta: 42%).

Amerika visszainteget

| kategória: szociál, trend, web | téma: , |

Míg Magyarországon az internetet használók 28%-a, addig az USÁ-ban 54%-uk olvas blogokat. Az összehasonlítás azért sántít egy kicsit, mert míg az amerikai adat az ottani összes netezőre vonatkozik, addig az itthon legutóbb mért 28% nem a 4,2 millió hozzáféréssel rendelkezőből vagy a 3,1 millió legalább heti rendszerességgel netezőből lett számolva, hanem a 2 millió napi szinten internetező embertömegből.

Valóban párba állítva tehát még rosszabb lenne a helyzet – és idáig jutva a mondatban eszembe jutott egy kérdés: rosszabbnak nevezhető-e a helyzet itthon azért, mert kevesebben olvasnak blogokat? Hajlamosabb vagyok erre igennel felelni, de egyáltalán nem vagyok 100%-osan meggyőződve arról, hogy ez önmagában és feltétlen rosszat jelent.

Mindenesetre a 28-54 aránypár is jól jelzi, hogy az itthoni blogolvasók száma jó ideig növekedni fog, ha nem is követi teljesen az amerikai trendet. (Az USÁ-ban 2013-ra egyébként – évi 2-3%-os növekedéssel – 69%-ot jósolnak.)

Fordított a helyzet azonban a közösségépítő oldalaknál. Ezekben a hazai internetezők 85%-a érintett (meg merném kockáztatni: egy nem olyan kicsi réteg éppen ezek miatt vált hazai internetezővé), míg az USA netezőinek csupán 41,2%-a közösségépített 2008-ban. (Az arányt 2013-ra is csak 51,8%-ra becsülik.)

Mit jelenthet ez? Inkább nézegetjük az ismerősök friss képeit, mintsem olvasnánk a hosszabb-rövidebb okfejtéseiket?

[adatok: USA, Hungária + GFK]
Kiegészítés Az amerikai adatsorban a user-generated content consumert – blogs szerepel, ez nekem viszonylagos gyakoriságot sugall, nem évi 1-2 alkalmat, így a magyar adatokból is a legalább heti egyszer blogot olvasókat vettem figyelembe.

USA: az elnökválasztás jót tett a mobil web forgalmának

| kategória: mobil, web | téma: , , |

Az Opera Mini-felhasználókat és teljesítményüket figyelő top10-es listán az Amerikai Egyesült Államok a hetedik helyről a harmadikra ugrott novemberben. A növekedést valószínűleg befolyásolta – erre rámutat az Opera jelentése is – az elnökválasztás miatti megnövekedett információigény is. Ezt látszik alátámasztani az, hogy a CNN oldala is jó eredményt ért el.

A novemberben világszerte letöltött 5,7 milliárdnyi oldal az előző hónaphoz képest 12,1%-os, míg az egy évvel korábbi adathoz viszonyítva 303%-os növekedést jelent.

A két legnépszerűbb közösségépítő szájt a mobil weben a Facebook és a MySpace, novemberben az előbbi nyerte a versenyt.