archívum téma szerint: “webtudatosság”

Közműv a neten – a 10 megás PDF és a web ?.?

| kategória: szociál, web | téma: , |

Közművnéni nullpontnull

Ahol a közművelődés kifejezés elhangzik, nagyon kevés helyen szokott előjönni utána a web szó is. A Közösségek a virtuális térben című szakmai délutánon ez történt. Aki kíváncsi az előadások (nagyon) rövid összefoglalójára, annak ajánlom a #bekeskonf hashtaget: a 25 twittemből kb. kihámozható a lényeg. Az előadók sorban @doransky, @kulcsi és @koszecz voltak. Az ő előadásuk ismétlése helyett inkább a saját gondolataimat tenném a témához. A végén némi gyakorlati kezdeménnyel.

Szóval közművelődés és a web. Ahogy azt @koszecz nagyon találóan megfogalmazta: miközben már-már a web 2.0 is túlhaladott, a közművelődési intézmények nagyobb része még a web 0.2-nél tart. Én ezt egészen odáig vinném el, hogy nagyobb része = 99 százaléka. Mire gondolok? Tanácsadóként rendszeresen belefutok olyan szerkesztői/értékesítői gyorskérdésekbe, hogy “Átküldtek PPT-ben egy meghívót, és ragaszkodnak hozzá, hogy rakjuk fel. Tudom, hogy gáz, de mit csináljunk?” (Extrém eset ugyanez 8-10 megás PDF-ben.) Az első reakcióm ilyenkor a “töröljétek a mailt” szokott lenni. A közművelődési intézmények általában itt tartanak, ők azok, akik kiküldik ezeket a meghívókat. Néhányan még ki is kérik maguknak a reakciót, hiszen ők _használják az internetet _, ami persze szó szerint igaz is – csak sajnos valóban a 0.2-es értelemben. Üdítő kivételnek számít például az orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár a maga Veszíts el egy könyvet!-szerű projektjeivel.

Offline főszerkesztők?

| kategória: médiailag, web | téma: , | 2 hozzászólás

Nem tudom, hogy ez mit jelent (vagy jelent-e egyáltalán valamit), de hirtelen felindulásból kiderítettem, hogy a jelentősebb magyar online (hír)médiumok főszerkesztői közül négyen vannak fent az iWiW-en: Hirschler Richárd (hvg.hu), Gavra Gábor (Hírszerző), Néző László (MNO) és Weyer Balázs (origo). Hozzá kell tenni, hogy a FigyelőNet főszerkesztő híján jelentős hátrányból indult. Hogy ne ragadjunk le az “internetes telefonkönyvnél”, gyors áttekintés után úgy tűnik, sem a Facebookon, sem a Twitteren nincs egyikőjük sem jelen.

A nagyobb baj persze az, hogy az utóbbi kettőről elég sokuk valószínűleg azt sem tudja, hogy micsoda. De ez is még csak tünet, a probléma maga az, hogy abszolút nem webtudatosak, és ez sok lap tartalmán meg is látszik. Nyilván nem az Index-Origo-Sanoma triászra gondolok (a továbbiak tehát rájuk nem vonatkoznak), hiszen ott, a mellettük dolgozó online tanácsadók/szakembergárda miatt, gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mi van a főszerkkel. Rajtuk kívül azonban sehol máshol nem szabadna mindegy legyen, főleg nem egy válság által is kiélezett piaci helyzetben.

Egy jó online médiás szakember többet ér(ne) a portálok élén, mint egy (nagy öreg) újságíró szaki. Az újságírói véna és a klasszikus, printes szerkesztői tudás sem nagyon váltható látogatóra/pénzre/perspektívára a hírportálok vezetői székében.

Mint ahogy online lapnál a printes szerkesztői tudás sem ér sokat. Újságírói szinten más a helyzet: aki jó cikkeket írt print lapokba, az jó cikkeket fog írni webre is. Legalábbis olyan értelemben jókat, hogy ahhoz már csak egy onlájnul tudó szerkesztő kell, aki levágja a 15 soros lead felét, esetenként belerak egy vonatkozó videós tartalmat, végül usability szempontjából rendbeteszi, majd megSEO-zza kicsit a cikket.

A weben hamarabb lehet sikeres egy webber, mint egy újságíró: x pénzből megfelelő hírszerkesztéssel nagyobb látogatószámot lehet elérni, mintha az x pénzt jó újságíróknak fizetnénk ki. Persze igazi sikereket csak együtt érhet el a csapat, de egyre inkább felértékelődik, hogy ki ül a vezetői székben. Ha olyan valaki (és persze ne értsük félre, ez nem következtethető ki az iWiW-es jelenlétből), aki nem kellően webtudatos, nincsen tisztában legalább kábé a trendekkel, akkor a szájt vagy jó irányba, de lassan, vagy rossz irányba halad. Hiszen hogyan tudna egy vezető olyan dolgokat megkövetelni, amikről ő maga nem is nagyon tud?

Lehet, hogy éppen nő az oldal látogatottsága, de gyakorlatilag széttárt karokkal, “ide lőjetek!” feliratú pólóban rohannak a létező és a jövendő konkurencia felé.

STOP az online zaklatásnak

| kategória: szociál, web | téma: , , |

Végre az EU nem (csak) azon gondolkodik, hogyan lehetne hatóságilag elfojtani a káros tartalmakat és felhasználókat, hanem a feladat mellékhatások nélküli képtelenségét felismerve a webtudatosságra bíztat. Mégpedig videóval az EUtube-on.

Az egyik legfontosabb tanács, a kampány oldalának első javaslata, mely a 12 évesek mellett néha 42 éves gyerekeknek is meglepően új és hasznos: ne válaszolj olyan üzenetekre, amiket bosszantó vagy zaklató céllal küldtek.