Hogy mibe bukik éppen bele a Hírszerző? Semmibe. Márhogy a szó szerinti semmibe. Ahogy ebbe a semmibe fog minden más ilyen oldal is belebukni, amelyik nem igazán rendelkezik koncepcióval. Az – szerintem – nem koncepció, hogy írunk cikkeket, amelyeket majd valahány olvasó valamiért elolvas. Sokkal több pedig nem látszik.
A Hírszerző – bár néhány ügyet sikerült bedobnia az elmúlt években – igazából csak egy ugyanolyan hírszájt, mint a többi. Nem rossz, csak ugyanolyan. A többi ugyanolyannal szemben vannak azonban komoly hátrányai, ami miatt sosem lehetett versenyképes. Nincs akkora múltja és ismertsége (bázisa), mint az Indexnek vagy az [origo]-nak. Nincs startlapos becsatornázottsága, mint az FN.hu-nak vagy akár a Hír24-nek. Nincs mögötte egy print lap, mint a hvg.hu-nak vagy a Heti Válasz Online-nak. Nincs a Hírkereső első helyein a doboza, mint az előbb említett oldalak mindegyikének.
Ezen kívül pedig nincs egy okos ötlet, ami miatt a Hírszerző igazán más lehetne (lehetett volna). Bár hírkeresős doboza anno a Zoomnak volt, ennyi mégsem volt elég. Onnan is lemaradt a plusz, ami egy friss belépőnek elengedhetetlen. Egy jó ötlet, egy lefedetlen piaci rés. Mindkét említett szájt közvetlen vagy közvetett vezetőjével beszélgettünk anno potenciális pluszokról (konkrét ötletekkel), a tulajdonosok mégis megelégedtek azzal, amik (voltak).
Amikor a Zoom elindult, pollner is felvetette: a leginkább print lapoktól (azon belül is részben hetilapoktól) érkező főszerkesztővel és munkatársakkal ki és mit akarhat a más ritmushoz és stílushoz igazított online médiában?
A több elemében is printes, honlapja alapján pedig 5 évvel ezelőtti állapotokat idéző Zoomnak volt egy bevezetőkampánya.
Azóta kétszer volt nagyobb változás.
Az egyik esetben főként a dizájnt változtatták meg, ami remek és igazából elengedhetetlen lépés volt a túléléshez. Ami még akkor jelentős változás volt, az a videók kitüntetett szerephez juttatása. Nos, ez nem jött be. A webkettő és a printtől való különbség megmutatásának tökéletes félreértését láthattuk. A felhasználó nem arra izgul, ha napi háromszor felolvassák neki 1 percben a híreket, miközben néha akár még annak is megörülhet, hogy jé, most nem erőltetettek a vágóképek. Az egy dolog, hogy az internet nem újság, de az internet nem is tévé.
De ami a lényeg: az első nagyobb változtatásnak (amit ismételten kampány követett) _semmilyen_ köze nem volt a pollner által is feszegetett, a Zoom létét és jövőjét alapvetően meghatározó kérdéshez.
No, sebaj, ugyanis megint eljött a változás szele – tévedhetnénk hangosan. Bár változás tulajdonképpen volt. A média udvariasan hallgatott róla, de néhány hete már igencsak megritkult a Zoom impresszuma. Nagyobb nevek is kikerültek belőle, de kb. ennyi. Ez már a második nagy változás volt, egyben a harmadik variációs Zoom. És semmi. Még mindig nem tetszettek megérteni, hogy miről van szó. És azt sem, hogy mit tud és mitől jó az Index, az [origo], a Propeller vagy a Reakció. A példákból is jól látszik: ehhez nem több pénz kell, csak több onlájnul tudó. (Sőt: kizárólag onlájnul tudók.)
Öö. Először ezt mondtam, amikor kerestem egy hozzászólást a Zoomon. Aztán rájöttem ám hamar, hogy megcserélték az időrendi sorrendet, tehát a legfrissebb komment van legelöl, a legrégebbi meg leghátul. Ez azért érdekes logikai csavar (még akkor is, ha máshol is találkozunk ilyen megoldással), mert a kommentbox meg persze lent maradt, így ha a legújabb hozzászólások egyikére akarok reagálni (ahogy általában nálam lenni szokott), akkor le kel szkrollozzak, de persze a megválaszolandó komment újbóli elolvasásához meg vissza. Jó játék.
Újdonság az is, hogy 30 kommentenként lapozni kell a hozzászólások között. (Ez jelenleg azért is furcsa, mert a második oldal a http://www.zoom.hu/#1-re van linkelve, ez pedig a főoldalra dob át. Gondolom, ezt idővel javítani fogják.) Amiért igazi káoszt idéz elő ez a megoldás, az a többoldalas és sokat kommentelt cikkeknél érezhető. Amikor a cikknek is van 3 oldala meg a hozzászólásoknak is, és minden mindennel összefügg. Szerintem az “utolsó x komment vs mindegyik mutatása” megoldásnál jobbat még nem nagyon találtak ki.
Emlékszünk még a Zoom tavaly indult sportblogjára? Nem? Hát, nem csoda.
Azt már a tavaly novemberi induláskor sem értettem, hogy egy főleg NB1-es magyar focival foglalkozó blog miért éppen az őszi szezon utolsó mérkőzése előtt 2 nappal indul. Bár különösebben egyáltalán nem érdekel a foci, de az imént véletlen belebotlottam a téli álmot alvó Drukker blogba.
A novemberi beharangozótól kissé eltérni látszik a 3 hónap után a második bejegyzésével jelentkező blog tematikája. Bár NB1-es forduló volt most hétvégén, erről a Drukkeren sajnos egy szó nem esett.
Az új bejegyzés tanúsága szerint ezentúl a Bajnokok Ligája meccseit is megtippelik, bár az “is” eddig kicsit túlzásnak tűnik. Amúgy a kedden lejátszott 4 BL-meccs tippjei közül egy sem jött be, de nyilván nem ezen fog múlni a blog sorsa.
Ha már internet, foci és BL, akkor érdemes megjegyezni, hogy az igen komoly sportos oldalnak számító NB1.hu-n a bejegyzés írásának pillanatában, azaz a meccsek vége után 3 órával sincs fenn az eredmény. Ez persze nem is annyira csoda annak tekintetében, amit minap tudtunk meg a magyar sportújságírók tudósítási módszereinek egyikéről.
Nekem a név hallatán a Google valami videós editor szolgáltatása jutna először eszembe, de nem. A GMedia az az új sales house, mely kizárólagos joggal értékesíti ezután a Zoom reklámfelületeit. És ami fontos: is!
A GMedia operatív vezetője Papp László, aki korábban az ecoNet média alapítója és üzletfejlesztési igazgatója volt. A cél elsősorban színvonalas tematikus online felületek értékesítésére és menedzselésére. Mindezt nem csak a Zoomon teszik majd, hanem szívesen bekapcsolnak színvonalas blogokat is. Érdekes, és remélem, hogy sikeres kezdeményezés is. Ráférne a bloggerekre.