Obama twitteres #compromise kampányának eredménye

| kategória: szociál, web | téma: , , |

A hitelplafon-emeléssel kapcsolatos megállapodásért folytatott kampányában Barack Obama bevetette a Twittert is. Az első hírek arról szóltak, hogy rosszul tette, a #compromise kampány ugyanis rövid időn belül -37 ezer követőt jelentett. Ez nem is csoda, hiszen pénteken erős floodolásba kezdett, pár óra alatt száznál több twittel árasztotta el követőit. Mindegyik üzenetben arra kérte követőit, hogy Twitteren is kérjék államuk republikánus politikusait a gazdaságpolitikai kompromisszum megkötésére.

A problémás pontok

  • Mindenki megkapott minden twittet, nem csak a saját államára vonatkozót. (Ez a a Twitter sajátossága miatt történt így, hiszen amíg a Facebookon elég jól lehet targetálni, a Twitteren ilyen szempontból csak vaktában lövöldözni lehet.)
  • A kampány (ötlete) későn jött. Ha egy-két héttel korábban kezdenek bele a twittelésbe, akkor kényelmesen el lehetett volna osztani 3-4-5 napra a twitteket, így a követők nem észlelték volna annyira nagy adagnak.
  • A twittek zöme felszólító módban íródott, ezzel közvetlen reklámérzetet keltve, amelyre ilyen dózisban valószínűleg senki nem kíváncsi.

Az eredmény

  • Az NM Incite mérése szerint a #compromise hashtag 22 ezernél több twittben jelent meg és potenciálisan 36 millió felhasználó találkozhatott vele (ez azok száma, akik a hashtaget használókat követik, az átfedésekről nincs szó).
  • Obamát 28 ezer alkalommal említették Twitteren a vizsgált időszakban.
  • Az említések 40%-a és a hashtages twittek 28%-a pozitív hangvételű volt, 13%/12% negatív, a többi semleges.
  • A 9.5 millió követő környékén járó amerikai elnök a kampány hatására kb. 37 ezer követőt vesztett.
  • A kampány 11 ezer követőt hozott a twittekben említett republikánus politikusoknak.
Ezután le kellene vonni egy konklúziót: sikeresnek mondhatjuk-e a #compromise kampányt? Bizonyos szempontból egyértelmű az igen, hiszen a kétpárti kompromisszum megszületett. Hogy ennek mennyi köze van a Twitterhez, azt nem nagyon lehet megmondani. A pozitív-negatív említések aránya biztató, úgyhogy ha egyértelműen sikerben nem is vagyok biztos, abban igen, hogy rosszat nem tett Obama stábja, a mérleg vagy semleges, vagy pozitív. Az ennél pontosabb értékeléshez további információkra lenne szükség, ezeket néhány kérdésben foglaltam össze.

A kérdések

  • Figyelembe vehető-e egyáltalán negatív szempontként a követők számában mért 0.0039%-os veszteség?
  • Kiket vesztett Obama? Valószínűsítem, hogy a 37 ezer lemorzsolódott követő jelentős része nem amerikai, éppen azért nyomott az unfollow-ra, mert már eleve az amerikai gazdaság mint téma sem érdekelte, főleg nem ilyen mennyiségben.
  • Kiket nyertek a republikánusok? Nem tudni, hogy a 11 ezernyi új követőből mennyi értékes. Előfordulhat, hogy sokan közülük egyértelműen demokraták, és csak azért kezdték el követni a republikánus politikusokat – ha már így belefutottak az elérhetőségükbe -, hogy Obama lelkes online követőjeként “szemmel tarthassák” őket. Illetve nemrég derült rá fény, hogy egyikőjük követőinek mindössze 8%-a ember, a többi valamilyen intézményi, netán vásárolt “gépi” fiók.