Az MTI és a Twitter

| kategória: médiailag, tech | téma: , , | 1 komment

Érdekes dolgok születnek akkor, ha egy területen nem jártas ember kezd el írni az adott témában. Ez most éppen az MTI tegnapi twitteres híréről jutott eszembe, amelyik félmilliárd twitterezőről szól. A hírt a belinkelt Indexen kívül is sokan lehozták, legtöbbjük mindenféle kiegészítés nélkül. Ezt úgy hívjuk, hogy hiba. Nem akkora agyalapi bénaság, mint a Kings of Leon Oroszlánykirálynak fordítása, de mégiscsak zavarba ejtheti azt az olvasót, aki márciusban még 140 millió twitteresről kapott hírt, júliusban meg már 500 millióról.

A két szám közti különbséget nem az eltelt négy hónap okozza, hanem az aktivitás-passzivitás fogalompár. Merthogy az MTI által meghírezett tanulmány nem az aktív felhasználókról beszél – ennek megemlítése pedig azért hiba, mert aki minimális szinten is érdekelt webes szolgáltatások területén, az pontosan tudja, hogy miért is nem mindegy a kettő, és hogy a cégek miért az aktívat hangsúlyozzák. A passzív felhasználók jelzés nélküli említése olyan, mintha egy koncert létszámába mindenkit beleszámolnánk, aki valaha is járt már az adott együttes valamelyik fellépésén. Ez is egy fontos mutatószám, csak illik jelezni, hogy miről szól.

Szóval valahogy így képzelem én kereknek a hírt, amit MTI-s alapokon összehoztunk a kollégával. Nyilván meg lehet írni még szebben és jobban, de a lényeg, azt hiszem, már így is érthető.