archívum téma szerint: “rupert murdoch”

Egy bulvárlap bezárásáról

| kategória: médiailag | téma: , | 5 hozzászólás

168 év és 8674 lapszám után Rupert Murdoch bezárta az 1843. október 1-je óta megjelenő News of the World-öt. A hirtelen döntés mögött az áll, hogy múlt héten kiderült: a lap néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és meggyilkolt gyerek mobiljának üzenetrögzítőjét, onnan szerettek volna exkluzív információkhoz jutni az ügyről. (És egyre valószínűbb, hogy többször történt ilyen.)

Szóval a teljesen jogos felháborodás után gyors bocsánatkérés – eddig oké. De mielőtt magasztalni kezdenénk Murdoch-ot: ki hiszi azt el, hogy általában elég határozott tulajdonosként nem volt tökéletesen tisztában a bezárt bulvárlap stratégiájával, és nem tudott ezekről az ügyekről? Ki hiszi el, hogy Murdoch más lapjainál nem mennek bele ilyesmikbe? Ki gondolja, hogy egy társadalmi párbeszéd megindítása helyett egy 168 éve létező, a maga műfajában legnagyobbként számon tartott lap megszüntetése jó válasz a felmerülő kérdésekre? És ki gondolja, hogy a próba-szerencse alapon félresiklatott lap megszüntetésének bármilyen hatása lesz magára a jelenségre?

Senki? Akkor jó.

(Rá)fizetős média

| kategória: médiailag | téma: , , |

Nem tudok elmenni szó nélkül Rupert Murdoch porcelánboltban tanúsított elefántkodása mellett. Már megint. A médiamilliárdos nemrég az online lapjánál bevezetett, igencsak kétes kimenetelű fizetős modellje után a hasonló elgondolásra alapozott tévéjével került a hírekbe.

Írom itt, hogy “elgondolásra alapozott”, és közben nem igazán tudom, hogy egyáltalán van-e mire alapoznia. Mert simán lehet, hogy nincsen. Legalábbis aki 2009-2010 környékén olyat mond a Facebookról, hogy az nem több egy nagy telefonkönyvnél, azzal három dolog lehet: nem látott még telefonkönyvet / nem látott még Facebookot / össze-vissza beszél. A probléma ott kezdődik, hogy sajnos csak az első lehetőséget tudom nyugodt szívvel kizárni. A második mellett nekem a harmadik a gyanús: a legújabbkori médiahelyzetről nincs túl sok elképzelése, csak néha bemond egy durvát, hátha bejön.

Ezt a posztot a Murdoch nevéhez köthető két szám, a 2500 és a 3 millió ihlette. Miután a fizetős modellre épített német Premiere tévécsatornája becsődölt, Murdoch 2009 nyarán beindította a Sky Deutschlandot, amely szintén pénzt kér a nézőktől. Ez egyébként még nem lenne annyira durva, a fizetős modell a tévéknél talán kevésbé kalandos terület, mint az online lapoknál. Persze csak akkor, ha megfelelő koncepcióra és várható nézőbázisra építik a csatornát, ami szakértői becslések szerint a Sky Deutschland esetében 3 milliósnak kellene lennie ahhoz, hogy nyereséges legyen a vállalkozás.

Nos, a dolgok jelen állása szerint ehhez már csak 2 997 500 előfizetés szükséges, amit – hasonló sebességgel számolva – további 1199 év alatt simán meg is szerezhetnek.